\
\ /\ /
L \ / \/
------------------------------------------------------------------------------------------------
\/
PRODUKSJONSOPPHOLD OG UTSTILLING I KRATTSKOGEN
David van Slooten (NL) hos Lavangsnes Wunderkammer (JULI-AUGUST 2025)
I løpet av juli har kunstner og designer David van Slooten jobbet med skulpturer
av forskjellige lokale tresorter, på Lavangsnes
Vi hilste velkommen til utstilling av verkene i Lavangsnes Wunderkammer Skulpturpark. Man
følgte turstien fra hovedveien, ca. 300m opp i skogen, og var oppfordret til å ta med sin egen kopp og spikkekniv.
Vi serverte kaffe, bjørke kombucha og krumkake laget av bjørke bark mel. David van Slooten presenterte og snakket om hva han har jobbet med, og hvordan man kan spikke sin egen skje av en enkel kvist.
Området i skogen, som var et gammelt beite ellerslåttemark på 50-tallet, ryddet vi til et flottutstillingsrom, med rasteplass på en benk av en bjørkkunstneren splittet for hånd under sitt opphold hos oss.
Fremtidige besøkende i skulpturparken og avturstien, er velkommen til å ta en pause her ogoppdage sporene etter kunstutstillingen og jordbruki kulturlandskapet.
GRATIS Lavangsnesveien 2088, 9350 SjøveganParkering langs veien / på gårdsplassen
Vårt samarbeid med David van Slootener støttet av Kulturdirektoratetog Stichting Gerbrandy Cultuurfonds

about David van Slooten
David van Slooten (Almelo, The Netherlands, 1994) works as an artist and designer. He graduated from the Product Design department of the Willem de Kooning Academy Rotterdam and earned his master’s degree in Design Cultures at the Vrije Universiteit Amsterdam. David’s practice focuses on making objects that respond to the processes inherent in our designed surroundings.
Being informed by both theoretical frameworks as well as the body-knowledge, David seeks to find a reciprocal relationship between the thinking and making processes. Herein, he considers the hands as an important tool to negotiate and mediate between the two.
In the process of turning material into a work, the material is always shaped in respect to the original surroundings. Natural materials are therefore an essential aspect of his practice. By means of arranging both shapes and materials, David responds to our designed environments and human relations with land, landscape, nature and spaces. He does this by revealing the unevenness behind these (nowadays) designed surroundings or by returning to primordial techniques and showing the transience in man-made objects.



